Artikelen

Gebruikte artikelen:
Marketing Data
 

Magazines/Websites 

  • Hoe gaan jongeren met vriendschappen om in de puberteit? Vrienden en leeftijdsgenoten en hun verwachtingen worden steeds belangrijker voor hen. Vriendschap in de puberteit
  • Jongeren hebben een dwangmatige behoefte om met vrienden te communiceren. Dat geeft aan hoe belangrijk zij leeftijdsgenoten vinden. Dit verschilt echter wel tussen jongens en meisjes. Het komt er wel op neer dat beide sekse deel uit willen maken van een groepje. Pubers hebben daardoor meer zelfvertrouwen dan kinderen die er niet bij horen. Invloed van leeftijdsgenoten
  • Negen op de tien jongeren brengt dagelijks tijd door op het web. Ze surfen steeds meer op het internet en gebruiken het web om te communiceren. De tv is minder populair. Op internet kan elk televisieprogramma op elk gewenst moment bekeken worden. Meer internet en minder tv bij jongeren
  • Pubers hechten veel waarde aan vriendschappen. Vrienden zijn het belangrijkste bezit. Door middel van vriendschappen leren ze zichzelf te ontwikkelen op sociaal gebied. Pubers en vrienden
  • Uit onderzoek van Nynke van Waard (Universiteit van Amsterdam) blijkt dat het gebruik van social media voor de meeste jongeren een positief effect heeft. Jongeren geven elkaar altijd of ‘bijna altijd’ complimentjes en dat leidt tot veel zelfvertrouwen en een gevoel van tevredenheid. Positieve effecten van gebruik social media op jongeren
  • Onder jongeren is er een toenemend gebruik van social media. Facebook is het populairst. Een kleine 8% van de groep van 12 tot en met 17 jaar gebruikt Twitter. Bloggen is minder populair onder de jongeren. Vooral jongeren maken steeds meer gebruik van sociale media
  • Het marktonderzoeksbureau Qrius en tienerplatform Habbo werken sinds mei 2009 samen om meer inzicht in de behoefte van kinderen, jongeren en jong volwassenen te krijgen. Qrius en Habbo brengen kwalitatief onderzoek naar de virtuele wereld

Professionele trendwebsites

  • De inzet van sociale media wordt steeds professioneler. Hyves, YouTube, de NS en de Koninklijke Marine geven een presentatie over de social media inzet. Social Media Monitor 2010: cases en ontwikkelingen
  • Het gebruik van diverse websites en online toepassingen neemt steeds verder toe in Nederland. Het aantal bezoekers van vergelijkingssites, wiki’s en privé sociale netwerken stijgt. Dat geld ook voor het aantal Nederlanders met een profiel op een online netwerk. Trends in Nederland, het online gebruik, gedrag en gemak
  • Jongeren tot 13 jaar kijken het liefst tv. Vanaf 13 jaar en ouder staat het internet op nummer één. Internet versterkt hun vriendschappen en is daarom voor de grootste groep een verrijking van hun sociaal leven. Tv kijken nog op 1
  • Wat vindt de nieuwe generatie GenY van social media? Jongeren zijn meer actief op het internet en zijn beter ontwikkeld op het gebied van technologie. Er zit wel een verschil in het gebruik van internet tussen jongens en meisjes. Bovendien brengt internet ook gevaren met zich mee. GenY’s Digital ID: what the new generation thinks of social media.

Internationale krantenartikelen

  • SMS, MSN, Facebook, Twitter, email, video gesprekken en talloze andere technologische opties maken het mogelijk om via het web relaties op te bouwen en te onderhouden. Dat brengt ook de gevaren met zich mee. Daarom moeten ouders alert zijn en hun kinderen waarschuwen. Love in the time of Twitter
  • Jongeren worden door elkaar beïnvloed door zowel goed als slecht gedrag. Een vriendschap kan ook het verschil maken tussen slechte en goede cijfers op school. De invloed op elkaar is groot en vaak ook ongewenst. A teen’s friends are a powerful influence
  • Het is moeilijk om de ouders, het internet of een groepsdruk als schuldige aan te wijzen, wanneer jongeren aan de drugs gaan. Aangezien jongeren niet direct met de gevaren in contact komen, zal het gebruik van drugs onder jongeren blijven stijgen. Als ouders zijnde kan je alleen goed met je kind praten. The truth about being a teenager

Nationale of lokale krantenartikelen

  • Bode, J. (2011). Facebooken goed voor imago. Sp!ts, 28 april 2011, p.8.. Geraadpleegd op 17 april 2011, van: LexisNexis
  • Pubers kunnen zich heel erg buitengesloten voelen, zonder dat ze begrijpen waarom dat zo is. Het gevoel van blijdschap om erbij te horen is ook heel sterk. Eveline Crone, hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie (Universiteit Leiden) legt uit welke drie systemen in de hersenen daarbij een belangrijke rol spelen. Extreem blij om erbij te horen 
  • De ‘pil’ generatie heeft er voor gezorgd dat er minder kinderen geboren worden. En deze generatie is vaker alleen en kiest vaker voor een leven zonder kinderen. Dat is de reden waarom het aantal kinderen in Nederland fors is gedaald. Dat het aantal 65-plussers is gestegen, heeft te maken met de vooruitgang van de medische wereld. Aantal kinderen in Nederland daalt fors 
  • Online communicatie heeft een positief effect op het zelfvertrouwen van jongeren. En ook op de kwaliteit van de (bestaande) vriendschappen. Het kan ook een negatief effect hebben op jongeren. Op internet valt het ongeremd gedrag minder snel op. Ouders weten vaak niet wat hun kinderen op het internet doen, dus zij moeten wel alert blijven. Via MSN is het fijner kennis maken


Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: