De trend & trendfactoren

De trend

De trend waar wij op in spelen is de trend het continue in contact blijven met elkaar. Deze trend speelt vooral onder jongeren. Zij willen op elk moment van de dag kunnen zien waar zijn of haar vrienden mee bezig zijn en op welke locatie. Uit deze trend is ook the fear of missing out gekomen. (second sight, 2011) Hierbij is deze generatie voortdurend bang om iets te missen. Ons idee is gebaseerd op het contact tussen vrienden. Doormiddel van fotografie, wat populair is onder de jongeren, kunnen ze elkaar op de hoogte houden wat ze doen, met wie en waar. Om niemand buiten te sluiten en niks te missen, kunnen ze elkaar via ons product ook uitnodigen.

Trendfactoren

  • Sociologie/cultuur

Sociologie en cultuur staan voor de maatschappelijke overtuigingen en waarden binnen de samenleving. De sociaal-culturele omgeving beïnvloedt de perceptie, voorkeuren en het gedrag van mensen. (Roothart & van der Pol, 2005) Daarom is de trendfactor sociologie/cultuur belangrijk voor de doelgroep. In de leeftijd 12 tot 17 jaar zijn jongeren erg beïnvloedbaar. Zij willen ‘erbij horen’ en hun vriendengroep of klasgenootjes hebben veel invloed op wat de jongeren dragen, hoe zij met elkaar communiceren en welke gadgets wel of niet ‘in’ zijn. De sociaal-culturele omgeving is dus erg belangrijk bij dit onderzoek. In het onderstaande stuk worden de ontwikkelingen genoemd die van invloed zijn op de doelgroep in relatie tot het onderwerp. Aan de hand daarvan zullen kansen en bedreigingen worden benoemd.

In december 2010 heeft de Universiteit van Amsterdam een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik en de gevolgen van sociale netwerksites voor jongeren. Het onderzoek is gedaan op de sociale netwerk site Hyves in samenwerking met IJsfontein dat interactieve communicatiestrategieën en interactieve media ontwikkelt voor onder andere de doelgroep jongeren. wereldwijd is 73% van de jongeren lid van minstens één SNS, waarop zij een profielpagina hebben. Op het gebied van sociale netwerksites is een sterke ontwikkeling te zien onder de jongeren van 12 tot 17 jaar. Voor jongeren zijn vriendschappen en sociale relaties erg belangrijk in deze periode. Het bewegen in een sociale omgeving leert ze hoe bepaalde zaken gaan, hoe ze daar invloed op hebben en welke rol en identiteit ze zichzelf willen geven. Op sociale netwerk sites speelt elk persoon een bepaalde rol, jongeren zijn in deze rol heel makkelijk te beïnvloeden en willen graag opvallen. Uit een onderzoek in 2010 (Mehdizadeh) is gebleken dat met name de profielfoto, en de foto’s die op de site staan van groot belang zijn voor de jongeren. Veel reacties op de profielfoto leiden tot meer vrienden. Positieve reacties op de profielfoto leiden tot meer sociaal zelfvertrouwen. Dit is geen verbazende uitkomst maar het is wel interessant dat juist de profielfoto een relatief grote rol speelt. Beeld komt dus veel harder binnen dan de rest van het profile. In het onderzoek werd verwacht dat jongeren met een laag zelfvertrouwen veel aan promotie deden via zowel beeld en tekst, maar uit het onderzoek kwam naar voren dat de profielfoto het belangrijkste kanaal voor deze jongeren is. Uit deze ontwikkelingen blijkt dat foto’s een belangrijke rol spelen. Er kan hieruit geconcludeerd worden dat er grote kansen liggen op dit gebied. Een kans is  het inspelen op het feit dat jongeren steeds vroeger beginnen met online sociaal netwerken. Een tweede kans is het dat jongeren op het gebied van foto’s goed te prikkelen zijn. Bedreigingen op dit gebied zijn er ook. Een bedreiging is dat jongeren in deze leeftijd veel veranderen, jongeren hebben constante andere gevoelens en voorkeuren. Het kan voorkomen dat foto’s nu belangrijk en in zijn, maar het kan ook zijn dat een ander aspect of vorm van sociaal netwerken in raakt onder de jongeren van 12 tot 17 jaar.

  • Technologie

Technologie is de sterkste kracht die de toekomst bepaald. Voor onze doelgroep is technologie erg belangrijk, jongeren van 12 tot 17 jaar zitten er midden in en pikken alles sneller op dan de ouderen. De komende jaren zullen er steeds meer dingen worden ontwikkeld die het leven gemakkelijker maken. De trendfactor technologie is daarom van uiterste belang bij het onderzoek naar onze doelgroep. In het onderstaande stuk worden de ontwikkelingen genoemd die van invloed zijn op de doelgroep in relatie tot het onderwerp. Aan de hand daarvan zullen kansen en bedreigingen worden benoemd.

De technologische ontwikkelingen van de jongeren uit de doelgroep lijkt sneller te gaan dan de technologische ontwikkelingen kunnen bijhouden. Gamen is iets wat onder de doelgroep zeer belangrijk is en wat zijn dan ook graag samen met vrienden doen. De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van games is de mogelijkheid om online met anderen jongeren te kunnen spelen. 78% van de Nederlandse jongeren speelt wekelijks of vaker een game. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in offline games (op de PC of een spelcomputer), browser games (gratis spellen op het internet) en multiplayer online games. Toch zijn browsergames populairder, waarschijnlijk omdat die games makkelijk, gratis en toegankelijk zijn voor de jongeren. Spelers van online games besteden bijna vier keer zo veel tijd aan gamen dan spelers van browsergames. 37% van de online gamers spelen elke dag. Deze groep jongeren lijkt een gameverslaving te hebben. Dat komt waarschijnlijk omdat ze betrokken raken bij een community waardoor er elke dag gespeeld moet worden, om zo je punten op een goed pijl te houden. Daarnaast besteden jongens meer tijd aan games dan meiden: 56% versus 13%. Dit blijkt uit een onderzoek van Stichting GameSafe uit 2010. In het onderzoek komt ook naar voren dat jongeren steeds vaker samen gamen, online en offline. De kansen die op het gebied van technologie liggen zijn: jongeren gamen meer en vaak samen. Hier op inspelen door middel van een applicatie of game. Een tweede kans is: de telecommunicatie-industrie, de computerindustrie en de broadcastindustrie lopen steeds meer in elkaar over. Mensen worden meer en meer multitaskers en chatten bijvoorbeeld terwijl ze een game spelen. Hier kan een game of applicatie voor ontwikkeld worden. Ook dit gebied heeft een bedreigingen. De voorkeuren liggen bij elke jongeren groep weer anders, het is lasting om een game of applicatie te ontwikkelen die voor de gehele doelgroep aantrekkelijk is.

Trendpiramide

Zie hieronder onze trendpiramide.

Bij microtrends spelen gebruikersaspecten een belangrijke rol. Markttrends kunnen achterhaald worden door het volgen van productintroducties in een bepaalde branche. Een kortdurende trend hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product.
De microtrend waar wij op inspelen is ‘Foto’s maken en delen’. Het feit dat onze doelgroep graag van alles op de hoogte is en bang is om iets te missen. De jongeren willen alles delen met elkaar, dit vaak door middel van foto’s. Ze gaan overal op de foto met hun vriendengroep en dat heeft ervoor gezorgd dat wij op deze trend in gaan spelen.

Bij maxitrends gaat het om consumentenwaarden. Consumentenwaarden zijn niet aan een product gerelateerd, maar beschrijven een algemene behoefte (het zijn doelen: veiligheid, zekerheid, vriendschap). Consumentenwaarden worden ook wel eindwaarden genoemd, omdat het hierbij gaat om de waarden van de (eind)gebruikers. Bij onze trend gaat het om de behoefte ‘vriendschap’.

Een megatrend is een ontwikkeling die langzaam ingebed raakt in de samenleving. Uiteindelijk wordt alles erdoor beïnvloed. Traag
verloop, veel mensen zijn ervan op de hoogte omdat het veel in de media is (vergrijzing, duurzaamheid, individualisering). Bij megatrends gaat het om maatschappelijke waarden. Bij onze trend gaat de ontwikkeling om ‘saamhorigheid’.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: