Resultaten & Analyse

Conclusie en inzicht deskresearch

De doelgroep waar wij ons op richten zijn jongens en meisjes van 12 tot en met 17 jaar. Deze jongeren wonen verspreid over het hele land. In deze leeftijdscategorie gaan vriendschappen een steeds belangrijkere rol spelen. Tijdens de puberteit worden vrienden net zo belangrijk als de ouders, jongeren zien hun vrienden minimaal één keer per week. Jongeren worden onder druk gezet door de groep en worden beïnvloed door gewenste beste vrienden. Zij willen graag bij een groep horen, omdat het een grote invloed heeft op hun eigenwaarde. Het is belangrijk dat het product door het merendeel van de groep geaccepteerd wordt, het product moet dus gericht zijn op de groep en niet op het individu.

Communicatie via internet
Vriendschappen worden over het algemeen niet gesloten op internet, maar op school, op de sportvereniging of met jongeren uit de buurt. Jongeren gebruiken internet vooral als communicatiemiddel om te chatten met vrienden en bekenden. Dit versterkt hun vriendschappen, maar ook digitaal pesten gebeurt vaker. Vooral jongens spelen games via internet. Het is goed om rekening te houden met communicatie via internet, maar omdat er op dit moment al erg veel ontwikkelingen zijn rondom jongerencommunicatie via internet (social media), is dit niet de eerste keuze om een product te ontwikkelen waar communicatie via internet centraal staat.

Intieme vriendschappen
Bij meisjes speelt vertrouwen een grotere rol bij vriendschapsrelaties dan bij jongens. Intieme vriendschappen komen daarom vaker voor bij meisjes.

Complimenten geven
Jongeren geven elkaar veel positieve reacties via internet. Hierbij gaat het om reacties op foto’s en statusberichten. Ook het aantal reacties is van invloed op het zelfvertrouwen van de jongeren. Jongeren zetten veel foto’s op internet en hechten veel waarde aan de mening van anderen, tijdens het brainstormen bekijken we hoe we foto’s in het product kunnen verwerken.

Conclusie en inzicht fieldresearch

Algemeen
Iedereen van de doelgroep heeft na schooltijd wel een hobby of een bijbaantje. Joet: ‘Ik vind het heel erg leuk om te sporten. Ik doe aan tennis, voetbal en hockey’. Hier leren zij ook hun vrienden kennen. De meeste vrienden die ze hebben kennen ze toch wel van school en hun hobby’s.

Cultuur & sociologie
Onder het begrip vriendschap verstaan zij allemaal dat je vrienden hebt om mee te kunnen praten, kunnen lachen en waarmee je een klik hebt. Voor meisjes zit vriendschap wel meer op vertrouwen en is de vriendschapsrelatie intiemer dan bij jongens. Voor iedereen is er wel een verschil tussen vrienden en beste vrienden. Zoals Emily benoemd heeft: ‘Beste vrienden zijn vrienden die alles van mij weten en waarbij ik altijd alles kwijt kan’.

Dit blijkt ook wel bij de jongens het geval te zijn, alleen draait het bij hen meer om lol samen hebben. Gemiddeld hebben zij vijf beste vrienden waarmee ze alles doen. Daaromheen hebben zij veel gewone vrienden die ze wel eens ontmoeten.

De jongeren spreken elkaar dagelijks, is het niet op school of fysiek dan is het wel virtueel via MSN, Facebook of sms. Leeftijd speelt geen grote rol in hun vriendschappen, als ze elkaar maar begrijpen en op een lijn zitten. Afstand is ook niet heel belangrijk. Het gaat meer om de kwaliteit dan op de kwantiteit. Toch wonen de meeste vrienden wel in de buurt. Als de vrienden na school tijd afspreken dan gaan zo vooral ‘chillen’. Storm omschrijft dit als volgt: ‘hangen op de bank, voetballen, tennis, praten over meisjes, en op de computer.’ Bij de meisjes kwam naar voren dat zij het erg leuk vinden om met elkaar foto’s te maken van alles wat ze doen. Dit delen ze ook graag met elkaar.

Technologie
De doelgroep is veel te vinden op social media. De meesten hebben wel een Hyves en Facebook account waarop de actief zijn. Sommige hebben twitter, maar gebruiken dit niet zo actief. Na Facebook en Hyves is het hebben van een YouTube account het populairs. MSN gebruiken de meeste dagelijks om met hun vrienden te chatten. Social media heeft wel degelijk invloed op de vriendschappen. Niet op de bestaande vriendschappen, maar op de beginnende. Door de social media kunnen ze makkelijker en sneller achter iemand zijn hobby’s komen. Hierdoor is het makkelijk om contact te leggen. Daarbij kunnen ze sneller even een berichtje sturen zonder dat ze daadwerkelijk met elkaar in het echt moeten praten. Over de hoeveelheid vrienden zegt eveline: ‘Op Facebook heb ik wel veel vrienden, maar daar zitten ook bekenden tussen. Het zijn meer mensen die ik ken dan echt allemaal vrienden die ik heel vaak zie’.

Vertrouwelijk
Weinig van de geinterviewde is ooit gepest en daar zijn ze allemaal erg blij mee. Degene die dat vroeger wel waren, worden dat gelukkig nu niet meer. Leroy: ‘Als mensen elkaar pesten vinden wij dat irritant, het is niet aardig’. Vriendschap is voor iedereen heel erg belangrijk, ze leren van hun vrienden en kunnen alles bij elkaar kwijt. Vrienden spelen ook mee in het ontwikkelen van hun imago en eigenwaarde. Iedereen geeft op de schaal van één op tien hun vriendschappen gemiddeld een 8,5. Bij hun vrienden voelen ze zich allemaal veilig en durven ze zichzelf te zijn.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: